Émelygés, hányinger, hányás

Talán a várandósság egyik legkellemetlenebb kísérő jelensége, amikor rosszul érezzük magunkat a szagoktól, könnyen és gyakran hányingerünk lesz, nem beszélve arról, hogy minden reggel hányással kezdjük a napot. Ha kinyitjuk a hűtőt, azonnal elfordítjuk a fejünket, vagy esetleg a konyha közelébe se tudunk menni. Folyamatosan kis zacskókkal járkálunk, ha valamit el kell intézni, mert nem tudjuk, hol érhet minket a baj. Mitől van ez? Hogyan tudjuk enyhíteni a tüneteket? Mikor van orvosi segítségre szükség?



Az émelygés és a hányinger leghamarabb az utolsó menstruációt követő 5-6. héten kezdődik, de jellemzően a harmadik hónapban (8-12. hét) a legdominánsabb, és általában a 12-14. héten elmúlik. Sajnos, ritkább esetben az is előfordul, hogy végig kíséri az egész terhességet, és csak a szülés hozza meg a változást.
Oka még bizonytalan, de leginkább a hormonális változásokra és a szervezet megváltozott anyagcseréjére vezethető vissza. Továbbá az is befolyásolja, hogy az első hetekben még nem alakul ki a méhlepény, így a magzat közvetlenül az anyai szervezetből igyekszik a fejlődéséhez szükséges tápanyagot magához venni. Gyakran emlegetik az idegrendszeri labilitást, stresszt is, mint feltételezhető okot, de erről nem sok információt lehet olvasni. Az biztos, hogy ha idegeskedünk, stresszelünk, azt a gyomrunk és a bélrendszerünk igencsak megérzi, különösen ebben az új helyzetben.
Nagyon fontos mindenekelőtt, hogy reggel ne ugorjunk ki az ágyból, lustálkodjunk 10-15 percet, és készítsünk oda este egy kis hideg folyadékot az ágyunk mellé, amit szívesen iszunk, és abból kortyolgassunk. Tovább az is hasznos még, ha néhány darab natúr kekszet is rágcsálunk, mielőtt felkelünk. Együk azt, amit meg bírunk enni, lebírunk nyelni! Mindenképpen egyszerre csak keveset és legalább ötször egy nap. Az a jó, ha a választott étel inkább könnyen emészthető, illetve a nyers zölség-gyümölcs is jó hatással tud lenni a szervezet megváltozott működésére. Ilyenkor még ehetünk több szénhidrátot is, nehogy rosszul legyünk. Akik többször hánynak egy nap, náluk különösen fontos a folyadékpótlás. Ez lehet levesek formájában is, illetve nagyon jó a csipkebogyótea, a zöld tea, a tejeskávé, hideg narancslé is. A gyógyteákkal óvatosan kell bánni, a borsmenta és a csalántea semmiképpen nem javasolt. A hányingert, émelygést csökkenti továbbá a B6 vitamin és a magnézium. A jól ismert Magne B6 erre a tünetre is kitűnő. B6 vitamin és magnézium megtalálható továbbá az  almában, banánban és a szőlőben is. Tartalmazza még a máj, a tejtermékek, a húsok, az élesztő, tojássárgája, kukorica is. És ne felejtsük el a gyömbért, melynek jótékony hatását tudományos kutatásokkal is alátámasztották. Mindezeken kívül fontos még, hogy szellőztessünk minél többet, olajban, zsírban sütött ételeket ne készítsünk. Hordjunk kényelmes, nem szoros ruhát, övet. A garbó és vastag sál használatát érdemes kerülni, inkább csinos könnyű, selyemkendőt kössünk a nyakunkba.
Viszonylag ritkán úgynevezett kóros terhességi hányás (hyperemesis gravidarum) lép fel. Ebben az esetben naponta többször nagy mennyiséget hány a kismama, nagy a súlyveszteség, fennáll a kiszáradás veszélye és a vérben lévő ionok egyensúlya is felborulhat. Ilyenkor szóba jön a folyamatos infúziós terápia is.