Kismama életmód I.

Ha magzatot hordunk a szívünk alatt, az egy különleges állapot, mondhatnám azt is, hogy egy csoda. A legtöbb kismama csupán azt veszi észre, hogy nő a pocakja, majd elkezd mocorogni benne egy kis élőlény. Legkésőbb ettől a pillanattól kezdve elkezdünk felelősséget érezni, és aggódni érte. Hogy azt érezzük, mindent megtettünk azért, hogy egészségesen megszülessen, érdemes néhány apróságra odafigyelnünk magunkkal kapcsolatban. Ezeket gyűjtöttem most össze.

1. Öltözködés

A várandósság elején hordható a megszokott öltözet, de csak addig, amíg nem szorít vagy kényelmetlen. Nagyon fontos, hogy se az öv, se a nadrág, se a felső, se a fehérnemű vagy harisnya ne szorítson. Érdemes néhány olyan ruhadarabot beszerezni, ami egész nap kényelmes, hiszen estére minden kismamának nagyobb a hasa. A bőrrel érintkező ruhadarabok feltétlenül 100 % pamut anyagból, vagy egyéb természetes anyagból készüljenek, mint például len, vászon. A lényeg, hogy semmiképpen ne legyenek műszálasak. Nagyon fontos a réteges öltözék is.
A kabátnál célszerű, ha A vonalú, hiszen fontos télen, hogy kényelmesen be lehessen gombolni, nehogy könnyen megfázzunk.
A cipő sarka ne legyen teljesen lapos és magas sarkú sem. A legideálisabb a 2-3 cm-es sarok, vagy vastagabb talpú cipő viselése télen, így csökkenthetjük a vénás problémák kialakulását, a derék fájást, az izületi panaszokat és a felfázást sem kockáztatjuk. Aki álló munkát végez, ügyeljen arra, hogy a cipője jól szellőző kényelmes legyen, és ne szorítson. Hazaérkezés után pedig ajánlatos fél órát lepihenni enyhén felpolcolt lábakkal.
Kényelmes melltartó viselése legkésőbb a 10. héttől ajánlott, a mellek túlnyúlásának megakadályozása érdekében.

2. Higiéne

A várandósság alatt különösen fontos a megfelelő száj- és bőrápolásra is odafigyelni. Ilyenkor vagy könnyebben izzadnak a kismamák, vagy szárazabbá válik a bőrük. Javasolt naponta legalább egyszer tusolni, de akinél fokozottabb a hüvelyváladék termelődése, naponta kétszer is megteheti. Használjunk semleges vegyhatású tusfürdőt. Az ülőfürdő az utolsó 3-4 hétben nem ajánlott, előtte is csak teljesen problémamentes terhesség esetén. Figyeljünk oda, hogy a fürdővíz ne legyen forró, hanem inkább meleg. Mosakodás után az intim területet mindig töröljük teljesen szárazra egy erre külön használatos törülközővel. Javasolt naponta többször cserélni a tisztasági betétet. Hüvelyöblítés nem végezhető. A megszokott testápolót nyugodtan használhatjuk tovább, újat nem érdemes a várandósság alatt kipróbálni, nehogy allergiát okozzon. A hasfal, a mellek és a csípő környékére használhatunk speciális terhességi csíkok elleni krémet. Bár a terhességi csíkok kialakulását nagyban befolyásolják az örökletes tényezők, illetve az alkati adottságok is, mégis érdemes a növekedés, a bőr feszülése és az alakváltozás miatt ezekre a területekre is több figyelmet szentelni.
Az érzékenyebb bőrűek használjanak télen is napfényvédő krémet különösen, ha sok hó esik, hiszen az visszaveri a fényt, így kevésbé alakulnak ki nem kívánt pigment foltok.
A várandósság alatt gyakrabban fordul elő fogínyvérzés. Mindenképpen fontos a fogorvosi ellenőrzés, és a rendszeres fogmosás. Ha ujjbeggyel masszírozzuk fogmosás után a fogínyt, csökkenthetjük a vérzést és kevésbé lesz érzékeny. Ajánlatos puha sörtéjű fogkefét és fogselymet használni.
A hajápolást sem szabad elhanyagolni, hiszen ilyenkor könnyebben zsírosodhat. Hajfesték helyett használjunk inkább hajszínezőt.

3. Utazás

Hosszabb autós utazást a második trimeszterre ajánlatos tervezni. Legalább óránként álljunk meg egy rövid pihenőre, érdemes egy kicsit sétálni is a jobb vérkeringés érdekében. Vezetésnél mindig használni kell az elterelő biztonsági övet. A 28. terhességi hét után nem javasolt vezetni!
Repülés előtt fontos kikérni a szakorvos véleményét. Mindenképpen érdeklődjünk a légitársaságoknál is, hogy meddig utazhatunk. Általában a 36. héttől, ikerterhesség esetén 32. héttől nem szabad repülővel utazni, de a 28. héttől is már szükség van orvosi igazolásra. Utazásokra mindig vigyük magunkkal a várandós kiskönyvet. Olyan helyre ne utazzunk, ahol speciális oltási kötelezettség van. Nem javasolt túl meleg helyre sem utazni, továbbá oda se, ahol nem a megfelelő, könnyű táplálékhoz és folyadékhoz juthatunk.

Folyt.köv. sport, házasélet, alvás-pihenés…