Nappal és éjszaka

Hosszabb kihagyás után, most új lendülettel, új témába kezdünk. Talán több olvasó örömére a babák- és kisgyermekek alvásáról, illetve nem alvásáról fogunk sokat beszélgetni. Remélem mindenki talál majd magának útirányt, ötletet, reményt vagy akár megoldást is. Először beszéljünk arról, hogyan tudjuk segíteni újszülött gyermekünket abban, hogy minél előbb megkülönböztesse az éjszakát a nappaltól? Hogyan tudjuk elérni, hogy ne éjszaka legyen gyakrabban ébren, hanem nappal?


Mindenekelőtt tudnotok kell, hogy minden gyermek más típus, külön egyéniség, saját genetikai állománnyal rendelkezik. Mi felnőttek sem alszunk egyformán jól, ez a gyermekeknél is természetes. Vannak érzékenyebb gyermekek, akik bármilyen változásra nemalvással vagy nyugtalan alvással reagálnak, úgymint fogzás, front, telihold, költözés, testvérszületés stb. Van viszont olyan gyermek is, akit mindezek nem zavarnak, és ugyanúgy alszik minden éjjel. Van olyan szülő, aki semmit sem tesz azért, hogy jó alvó babája legyen, és mégis alszik a csemetéje, de van olyan szülő is, aki már az összes módszert megpróbálta, mindent az utasítások szerint végez, és mégsem működnek a dolgok. El kell fogadnunk, hogy a mi gyerekünk nem feltétlenül abban jó, amiben a szomszédé. Ha egy baba alszik éjjel, az minden pozitívumot magával hoz: pihent lesz, ezáltal jobb lesz a kedve, jobb lesz az étvágya, könnyebben alkalmazkodik a napi programhoz. Mi nekünk pedig sokkal több türelmünk lesz hozzá (is), és még több energiánk, hogy békében végig éljük vele a napot. Hogy ez minél több családban így legyen, megpróbálok minél több segítséget nyújtani.


A napirend fontosságáról már volt szó, szinte elengedhetetlen a nyugodt, kiegyensúlyozott alváshoz. Egy újszülöttnek még ez bőven kialakulóban van, együtt formáljuk vele hétről hétre. Szépen lassan ismerkedünk meg a babával, egyre jobban megy a szoptatás, egyre több sírást tudunk megkülönböztetni. Mindezek nagyban fognak segíteni. Eleinte legalább 3 óránként szopiznak a babák éjjel és nappal is, ezáltal sokszor felborul a biológiai rend, így előfordul, hogy éjszaka kér sűrűbben, nappal pedig ritkábban anyatejet. Hogyan fordítsuk meg?
Fontos, hogy a fürdetés, ami általában mindennapos, sőt később egész jó programként szerepel a gyermekek napirendjében, ugyanabban a napszakban történjen. Tehát ez azt jelenti, hogy a legideálisabb valamikor este 6-8 óra közé tenni. Természetesen függ ez attól, hogy az apa mikor ér haza, vagy hogy jön ki az etetés. Az viszont zavart okozhat a babánál, ha egyik nap este 10-kor, másik nap délelőtt fürdetjük, mikor hogy van kedvünk, időnk. Fürdetés után, lehetőség szerint mindig tiszta ruhát kapjon, ezzel is érzékeltetve, hogy új napszak következik. A fürdetést követi még egy szoptatás/etetés, aztán lehet egy kicsit ringatni, majd ágyba tenni és lámpát oltani. Ekkor már ne szóljon a közelében rádió vagy tévé, és a számítógép monitorját is kapcsoljuk ki vagy fordítsuk el, míg el nem alszik.
A nyári-téli időszakban máskor van világos és sötét, ezért célszerű magatokban eldönteni, hogy mikortól meddig tartson az éjszaka. Tehát ahogy fekszik, este 8-9-től legyen csak sötét a szobában, és reggel 6-7-től, ahogy felébred, újra világos. Az éjszakai etetések csak kis lámpafénynél, vagy szűrt fénynél történjen, a legkevesebb macerával, tehát csak akkor tegyétek tisztába, ha szükséges, és mérni sem kell.
Ha egy baba elmúlt 2-3 hetes, normál súllyal született, egészséges, nem kell már ébreszteni éjszaka az etetéshez, viszont nappal érdemes a rendszerességre odafigyelni, ébresszük 3-3ésfél óránként. Továbbá éjszaka egy apró nyöszörgésre nem kell ugranunk, mert ilyenkor előfordulhat, hogy nem is ébrednek fel, vagy hamar visszaalszanak. Csak akkor etessük meg, ha a nyöszörgése, mozgása folyamatos….